KUCING ADALAH MAHKLUK CIPTAAN TUHAN, SAYANGILAH MEREKA KERANA MEREKA JUGA PUNYA PERASAAN, INGINKAN KASIH SAYANG, DIBELAI DAN TEMPAT TINGGAL, MAKANAN DAN MINUMAN.

TOLONG JANGAN SAKITI MEREKA !!

Friday, August 30, 2013

PUTIH di ambil orang & KICHAN menghilangkan diri

Assalamualaikum,




Semalam tengah hari ibuKM lepaskan bebudak KM main luar rumah.. Dalam kul 1 petang macam tu bukak kan sangkar. Lepas tu terus pergi kerja. Kat rumah memang takde orang sebab semua keluar ada urusan, biasa nya ada ibu mertua di rumah. Petang balik kerja, nampak anak2 Putih main2 tepi pokok2 depan rumah, nampak Tomei mengantuk & Manje berlarian dalam rumah. Putih & Kichan takde. Biasa nya Kichan akan duduk dalam rumah je sebab dia memang penakut, jarang dia keluar lama2. Koman2 pun sekejap je pastu berdesup mausk rumah balik.


Nak jadikan cerita, waktu Mahgrib tu memang tak nampak pun kelibat budak 2 ekor ni...
ibuKM takde pergi cari jauh2 pun dengan boyong gini panggil depan rumah je. Tak balik2 jugak, dalam 7.40malam suami balik dia duk sambung cari. Tak jumpa jugak, panggil pakai mangkuk wetfud pun tak balik. Hati dah mula risau, bukan apa.. Kichan tu dahla penakut yang hamat, kalau Putih tu pandai jugak lah dia wat muka selamba dia nanti.


Malam tu dalam jam 8.30 kami lepak dalam kereta, pasang ekon sambil sembang2 pasal budak berdua ni kemana menghilangnya.. Mungkin di ambil orang, mati dilanggar kereta ke, kena angkut dengan pihak majlis ke kot ada orang buat aduan... Macam2 persoalan yang timbul. Dalam pada bersembang, suami bangun kan badan nak betulkan kedudukan terus ternampak Putih dekat kawasan parking sebelah kereta kami. Meluru dia turun dan belek Putih, Putih pun tak lari sebab dia memang tak takut orang.. Suami kata Putih dah tak pakai rantai kami beli tu, tapi berganti dengan rantai yang diperbuat dari tali rafia di ikat dengan loceng dari rantai lama & kulit kerang. Haish, siapa lah yang teringin kat Putih ni kan.. Sampai sanggup tukarkan rantai segala.. Padahal rumah kami lah yang memang diketahui ramai orang sekitar situ ada banyak kucing, dekat 15 ekor bukannya tak bertuan yang dia suka2 nak ambil sewenangnya..


Terus suami masukkan Putih dalam sangkar sambil Putih buat muka blurrr.. Dia memanjang blur je pun. Tapi takpelah asalkan dia balik dengan selamat, anak2 Putih pun datang gesel2 kat dia, rindu lah tu. Pastu misi kami mencari Kichan.. Bawak lampu suluh, keluar masuk kawasan blok dan merata berjalan di kawasan parking. Masih takde bunyi atau suara Kichan. ibuKM dah kepenatan, berbisik sendiri "Ya Allah, andai Kichan masih lagi rezeki kami, pulangkan lah dia dalam keadaan selamat.." dan terus masuk rumah lepas kunci sangkar. Suami masih lagi menyuarakan kebimbangan dia, sebab Kichan memang kami tak yakin dia boleh hidup macam kucing2 jantan lain kat luar sana. Yang berani berlawan untuk meneruskan hidup.. Yang mampu berdikari. Tapi ibuKM cakap pada suami, kita tunggu je. Kalau dia masih hidup, dia akan balik sebab lapar. Dia takkan pergi jauh. Kalau ada rezeki kita bela dia lagi, insyaallah dia balik. Kita tunggu je...


Pagi ni, sedang suami bersiap panaskan enjin motor, Kichan balik......... Mengiau kelaparan tapi jalan nya bertingkek tingkek. Bergaduh mungkin, kena pukul mungkin. ibuKM terus capai ikan goreng lebihan semalam dari peti sejuk, kopek2 dan bagi dia. Bising mulut dia makan, lapar sangat lah tu. Habis separuh ekor dia makan.. tapi, asal ibuKM campak kan cebisan ikan tu, dia ambil dan bawak lari ke bawah kereta. Entah apa di takutkan. padahal selama ni, dia sanggup tunggu depan2 tangan kita takkan jauh macam tu. ibuKM minta adik ipar belek2 kan kaki dia yang bertingkek tadi, kot ada kesan kena gigit anjing ke, tengok2 memang ada kesan gigit dekat atas jari kaki kiri dan macam bengkak sikit.
Siap Kichan makan, ibuKM masukkan dia dalam sangkar dan terus bergegas siap nak pergi kerja. Dah dekat jam 8pagi, dari dalam kereta ibuKM nampak Manje jilat2 Kichan.. Mungkin bagi nasihat pasal tak balik malam tadi. Manje memang rapat dengan Kichan, sanggup dia jilatkan taik mata & bersihkan bulu Kichan selama ni. Malam tadi pun memang nampak muka dia macam tertunggu Kichan balik.


Apa pun dorang berdua ekor dah selamat, tengah hari nanti ibuKM balik baru belek semula kaki Kichan untuk letak ubat ke apa ke. tapi takde darah pun, cuma kena pantau lah 2,3 hari ni.

4 comments:

  1. mujur la dapat balik dua2 sekali..kucing saya sampai sekarang tak jumpa..walaupun dah 5 tahun lepas tapi selalu harap dia balik rumah semula..rindu saNGT..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah semua selamat pulang..

    ReplyDelete
  3. Hadeh.suspen baca..sib baik dpt balik dua2 ekor..terima kasih allah :)

    ReplyDelete
  4. huhuh berderau darah....nseb balik budak2 tuh...pasni klu lpaskn dorg kne pantau la ye ibukm...kita pn jd risau pulak klu di ambil org...tp ape2 pn alhamdulillah dorg dh selamat balik kan

    ReplyDelete

Boleh komen/share idea kat sini ye =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ ABANG KICHAN ~

~ ABANG KICHAN ~
Seekor Jantan, suka menyendiri

~ TOMEI ~

~ TOMEI ~
Seekor Jantan, Kuat Makan

~ MANJE @ ANJE ~

~ MANJE @ ANJE ~
Seekor Betina, Cantik & Manja

~ PUTIH GEBU ~

~ PUTIH GEBU ~
Seekor Betina, Kuat Tido, Sedap dipeluk, empuk !