KUCING ADALAH MAHKLUK CIPTAAN TUHAN, SAYANGILAH MEREKA KERANA MEREKA JUGA PUNYA PERASAAN, INGINKAN KASIH SAYANG, DIBELAI DAN TEMPAT TINGGAL, MAKANAN DAN MINUMAN.

TOLONG JANGAN SAKITI MEREKA !!

Saturday, April 7, 2012

Dilema...

Salam, 


seperti yang kawan2 tahu, ibuKM setelah berkahwin menetap bersama mertua.. 
Yang mana anak bulus di tinggalkan di rumah ibu bapa.

Tinggal lah mereka mengharapkan ihsan dari adik beradik ibuKM yang lain 
untuk memberi makan, bermain bersama mereka
(Tugas mencedok "kueh" masih lagi tugas saya)
~ Bersyukur mereka di jaga dengan baik ~

Sehingga saat entri ini di tulis, hati ibuKM sangatlah hiba mengenangkan
satu lagi episod kelam yang kami lalui.. 

Kisahnya :- ibu bapa ibuKM tinggal di kawasan rumah teres 2 tingkat, 
yang mana rumah nya bersambungan. (kalau asing boleh di kira banglo ye)
Biasa nya setiap petang ibuKM pulang kerja akan singgah dulu ke rumah
ibu bapa untuk menjenguk anak bulus serta melakukan kerja pembersihan..
Biasa la anak2 bulus terlepas je dari sangkar, mereka akan mencari tempat
bermain, samada dalam atau luar rumah.. 
Sewaktu ibuKM membersihkan sangkar dan najis, terpandang pagar yang
menghubungkan rumah ibu bapa ibuKM dengan jiran sebelah kiri..
SUDAH BERTUTUP DENGAN PAPAN =(
tak pa lah, mungkin dia tak suka kalau ada lebihan habuk kayu pasir
kucing ni termasuk dalam kawasan rumah dia
(ibuKM cuba berfikiran positif walaupon sangkar dan pagar boleh kira jauh)
Tiba2 terdengar bunyi anak2 bulus ni memanjat pokok mangga jiran
sebelah kanan dan BUNG BUNG BUNG terdengar bunyi zink 
parkir kereta jiran itu berbunyi. ibuKM intai2 nampak Manje dan Tomei 
di atas zink tu.. ibuKM biarkanla dulu sementara nak bersihkan sangkar..

Tup2, terdengar isteri jiran sebelah tu menjerit
"MEMEKAK BETOLLAH
KUCING2 NI !! ABANG, BALINGKAN
APA2 BAGI MAMPOS JE SENANG ! "

Setelah tu, terdengar TONG TONG TONG satu bunyi yang agak kuat,
ternampak sebotol deodoran kosong yang telah di gunakan jatuh ke tanah..
Masyaallah, nasib baik tak kena pada anak2 aku ! Getus hati ibuKM.
Terasa juga sedih hati ini, apabila mereka sampai begitu sekali menghukum..
Terus ibuKM berlari naik ke tingkat atas dan memanggil Manje dan Kichan
dari tingkap bilik mengajak mereka masuk ke rumah
(ini cara yang selalu ibuKM guna sebab tak mungkin kita panjat bumbung kan?? :) )
Sehingga hari ini, ibuKM takut sangat nak biarkan anak2 bulus main luar rumah. 
Kalau bagi pon, hanya main sambil diperhatikan, selebihnya
sila main dalam rumah ye anak2.. Bukan apa, takut kejadian berulang..
Silap2 di baling katil pulak oleh jiran tu.. huhuuu.

Cerita ni bukan nak mengaibkan mana2 pihak. Cuma nak kongsi
dengan kawan2 pecinta haiwan je... Kat blog ni lah kita boleh
berkingsi pendapat dan cerita kan ;)



*Kawan2 ada tak apa2 penyelesaian / cadangan untuk ibuKM perbetulkan keadaaan?*
*sebab sampai sekarang kedua2 jiran ni dah tak bertegur dengan ibuKM*
*padahal dulu boleh dikatakan mesra lah jugak*





Sekian, salam sayang ....

11 comments:

  1. org len xsm ngn kita...itu je yg kt kn ingat KM...kt xleh ubah mereka ikut cara kt...jd dlm kes mcm ni kt yg kena ubah sket cara jaga mereka..mmg btl kucing ni xleh dikurung, kt kn kurung pun dh xkeruan inikan pula mereka...nak lepas kn pantau tu kira dh ok la..pastu pgl mereka masuk semula..tp sepanjang ms lepas tu ery rs dgn jiran mcm tu..xpyhla kot..sbb takut kejadian2 yg pnh kwn2 ery kena..rsnya KM phm kot ada akan jd nanti...kt kalau leh xmo anak2 bulus kt jd mangsa marah manusia ni...susah...hati kt sakit nanti...bg ery biarlah kn pantau pergerakan mereka ya...itu je..pastu bwk masuk umah..bukan kurung lam cage..kesian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ery : ye betul, bukan semua org suka kan haiwan2 peliharaan . dan saya pun dah mula ubah cara jaga diorang, waktu lapang lepaskan diorang main kat luar di bawah pengawasan.. waktu tak lapang lepas dalam rumah je. kalau pecah pun barang dalam rumah kita kan. Tapi yang bagus nya, budak2 ni langsung tak pernah buat onar dekat rumah jiran, even kencing sekalipun. sanggup masuk "jamban" sendiri. terima kasih ye, atas pendapat awak.

      Delete
    2. sm2..tu la kdg2 anak2 bulus kt bukan bt apa pun hnya lalu je kat umah jiran itu pun marah xtentu pasal jiran2 tu..sakit ht dgr kan..xpe apa2pun sabar yer...pelan2..

      Delete
    3. kalau setakat lalu pon kena marah, itu mmg sengaja buat2 gila.. huhuuu.. takpelah, janji kita jaga bahagian kita dah la kan ;)

      Delete
  2. solution...terpaksa la korbankan masa kat luar rumah...kira budak2 tu kne jadi homegrounded punya kucing.

    orang nie macam2 perangai..tindakan luar fikiran kita macam2 dorang boleh buat...kalau mlawan nanti kita lak jadi cam dorang

    ReplyDelete
    Replies
    1. M4rilyn : ye, skrg pon diorang kena homegrounded dah, ala2 anak mat saleh cite dalam tv tu kalau degil. takut sangat law jadi pape kat budak2 tu =(

      Delete
  3. kesian nya, ee bengang lak aku ouhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaannnnn... ! Tapi apa boleh buat, sabar jela. lgpon mmg salah Km lepaskan diorang sampai naik bumbung jiran. Kena lebih berhati2 lepas ni

      Delete
    2. tu lah hati2 lagi yaa ibu KM. hmmm

      Delete
  4. Sabar laa yer..saya pun tak pernah bertegur ngan jiran sebelah sbb dorg tak suka kucen..dan tak suka saya sbb bela kucen..

    ReplyDelete

Boleh komen/share idea kat sini ye =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ ABANG KICHAN ~

~ ABANG KICHAN ~
Seekor Jantan, suka menyendiri

~ TOMEI ~

~ TOMEI ~
Seekor Jantan, Kuat Makan

~ MANJE @ ANJE ~

~ MANJE @ ANJE ~
Seekor Betina, Cantik & Manja

~ PUTIH GEBU ~

~ PUTIH GEBU ~
Seekor Betina, Kuat Tido, Sedap dipeluk, empuk !